در مدت کمتر از سه هفته از آغاز تابستان امسال، صدها هکتار از جنگلهای غرب ایران در آتش سوخته اند. این آتش سوزیها همچنان ادامه دارند و رژیم نه تنها برنامه ای برای جلوگیری از گسترش آنها ندارد، بلکه خود به عاملی برای نابودی فضای سبز رشته کوههای زاگرس تبدیل شده است. روز شنبه 19 تیرماه خبرگزاری دولتی "ایرنا" گزارش داد که 574 هکتار از جنگلها و مراتع استان "کهکیلویه و بویر احمد" طی تابستان امسال در آتش سوخته است. بنا به گزارشها سال گذشته در همین فاصله حدود یک هزار و 200 هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت.
طی چند هفته اخیر که نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای کردستان ایران و عراق تمرکز داشته اند، دهها مورد آتش سوزی در نتیجه تیراندازی و مانورهای سپاه رویداده است. نیروهای رژیم نه تنها خود تلاشی برای جلوگیری از گسترش آن انجام نداده اند، بلکه از کمکهای مردمی برای خاموش ساختن آنها نیز جلوگیری کرده اند. آتش سوزیهای عمدی نیروهای رژیم تنها به کردستان ایران محدود نبوده بلکه مناطقی از کردستان عراق را نیز در بر گرفته است. طی دو هفته گذشته چندین مورد از این آتش سوزیها در منطقه حاجی عمران در کردستان عراق در نتیجه توپ بارانهای سپاه پاسداران رویداد، که علاوه بر از بین رفتن جنگلها و مراتع، باغات و مزارع مردم زحمتکش منطقه را نیز به آتش کشید. در منطق "آلان سردشت" نیروهای سپاه برای انتقام از مردم روستای "گویزلی"، که در مقابل کشتار کولبران مقاومت کرده بودند، مزارع و باغاهای مردم در اطراف این روستا را به آتش کشیدند.
در کنار اخبار مربوط به آتش سوزی ها خبر می رسد که دستگاههای دولتی، غیر نظامی هم یا قضیه را پشت گوش می اندازند و خاموش ساختن حریق را به مردم منطقه واگذار می کنند، یا بسیار دیر به محل رویداد می رسند و وقتی می رسند دیگر کار از کار گذشته است و مردم با وسائل ابتدائی قدری از میزان خسارت را تخفیف داده اند.
جنگلهای زاگرس در ده استان از "پیرانشهر" در آذربایجان غربی تا "فیروزآباد" در استان فارس، پراکنده هستند. این فاجعه زیست محیطی در حالی روی می دهد که سازمان حفاظت از محیط زیست ایران برای نجات این جنگلها از کمکهای فنی و مالی برخی سازمانهای بین المللی نیز بهره می برد. یکی از علت های اصلی وقوع این فاجعه زیست محیطی، آتش سوزی های عمدی است، که غالبا توسط سپاه پاسداران به دلایل امنیتی و یا در جریان مانورهای نظامی این نیرو در مناطق غربی ایران انجام می گیرد. در عین حال سازمانهای دولتی نیز بودجه و امکانات لازم را برای خاموش ساختن آتش سوزیها اختصاص نمی دهند و این آتش سوزیهای پی در پی به کابوس مردم محلی به ویژه در روستاها تبدیل شده است. در سالهای اخیر که غبارهای ناشی از ورود ریزگردها به فضای ایران افزایش یافته است، نابودی این جنگلها نقش اساسی در آلوده تر شدن فضای شهرهای غربی ایران داشته اند. طبق گفته "سازمان بهداشت جهانی"، سه شهر از پنج شهر نخست در فهرست آلوده ترین شهرهای جهان، اهواز، کرمانشاه، و سنندج در ایران قرار دارند. میزان آلودگی هوا در این شهرها از چهار تا هفت برابر سطح قابل قبول سازمان بهداشت جهانی برآورد شده است. افزایش آلودگی هوا در این مناطق باعت افزایش چشمگیر بیماریهای ریوی شده است.
طبق اعلام سازمان ملل، ایران در زمینه آتش سوزی جنگل در رتبه چهارم جهان قرار دارد و اگر روند تخریب جنگل های حوزه زاگرس چه در نتیجه آتش سوزی ها و چه در نتیجه قطع درختان جنگلی با اهداف سودجویانه، با همین آهنگ فعلی ادامه یابد، تا ۱۰ سال آینده اثری از جنگل در غرب ایران باقی نخواهد ماند. در حین اینکه پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و اطفاء حریق آنها، جدی گرفته نمی شود. در همان حال بازار سوداگری تبدیل جنگل به زمین قابل فروش رونق گرفته است. قطع درختان برای ساخت و ساز، ویلاسازی و شهرک سازی و جاده سازی نظامی و پادگان سازی سیر صعودی دارد.
طی 37 سال حکومت رژیم اسلامی در ایران به جای گسترش فضاهای جنگلی، یک سوم جنگل های ایران از بین رفته اند و این در حالی است که در این فاصله زمانی جمعیت ایران بیش از دوبرابر افزایش یافته است و ضریب آلودگی هوا هم تا چند برابر بالا رفته است.
رژیم جمهوری اسلامی به این فاجعه زیست محیطی با بی تفاوتی برخورد می کند. بودجه و امکانات لازم برای خاموش ساختن حریق اختصاص نمی دهد. مانورهای مخرب سپاه پاسداران را که یکی از عوامل آتش سوزیها هستند، گسترش داده است، برای فعالین سازمانهای مدنی دفاع از محیط زیست پرونده سازی می کند و آنها را به زندان می اندازد. این رژیم نه تنها فضای سیاسی ایران را خفقان آور ساخته بلکه نفس کشیدن برای مردم این کشور در فضای طبیعی شهرهای بزرگ را نیز دشوار کرده است. بلایی که سیاست های این رژیم بر سر محیط زیست آورده است، چندان کمتر از بلایی نیست که بر سر کل مردم ایران در همه زمینه های دیگر سیاسی و اجتماعی آورده است. جمهوری اسلامی نه فقط دشمن زندگی امروز اکثریت مردم ایران است، بلکه دست اندرکار تخریب شرایط زندگی نسل های آینده نیز هست.
حقوق بشر...
ما را در سایت حقوق بشر دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 30 تاريخ: دوشنبه 19 مهر 1395 ساعت: 14:47